Direktlänk till inlägg 9 november 2007

Flera timmar under svansen på katten

Av Inga-Lina - 9 november 2007 14:54

"Under svansen på katten" är en direktöversättning av ett ryskt ordspråk som ungefär betyder til spillo, till ingen nytta. Varför just katten blev inblandad har jag ingen aning om. Jag har själv katt och det händer inget särskilt under hans svans, annat än det gamla vanliga. Men att jag har lagt flera timmar idag på meningslösa samtal med socialtjänsten i Malmö, det känns bittert. Nejdå, det är ingen fara å färde med min ekonomi, jag hjälper bara en äldre släkting, men i alla fall! Å andra sidan kanske jag kan se det som research - min Nina är ju socialsekreterare, stackars människa. Jag var nämligen också det en gång i tiden, sen bröt jag ihop av meningslösheten och människoföraktet som fanns inbyggda i systemet. Den tiden har länge varit ett stort svart hål i mitt minne, det är först nu som jag kan närma mig den och försöka gestalta upplevelserna.

 
 
Monica

Monica

9 november 2007 16:21

Inga-Lina, är du socionom i botten?
Jag också!
Skriver också om en socialsekreterare just nu, vilken tillfällighet !?

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

9 november 2007 23:30

Kära nån då! Jo, jag är faktiskt socionom. Socialsekreterare är nog en grupp som det behöver skrivas mer om, eller hur?

 
Monica

Monica

10 november 2007 21:11

Jo, det tycker jag. Och då kanske med mer sympatiska drag än vad som vanligast förekommer. George Pelecanos har i "Drama City" ett intressant socialarbetarporträtt. Inspirerade mig att komma igång med mitt senaste projekt (jo, jag har en del i skrivbordslådan...)

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

11 november 2007 20:49

Tack för tipset! Låter spännande med skrivprojektet. Har du lagt ut ngt på din blogg?

 
Monica

Monica

12 november 2007 11:49

Jodå, en slags prolog ligger på skrivarbloggen:
http://monicaskriver.blogspot.com/2007/06/hela-jag-kan-inte-be-dig-i-ett-inlgg.html

Det är meningen att det ska bli en hel roman.

http://monicaskriver.blogspot.com/2007/06/hela-jag

 
Ingen bild

Inga-Lina

12 november 2007 15:37

Vad roligt! Ska kolla!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards