Direktlänk till inlägg 13 november 2009

Dammiga popplar

Av Inga-Lina - 13 november 2009 11:49

Jag kanske håller på att bli knäpp på riktigt. Läser en understreckare av Magnus Ljunggren, den om Mandelstams dikt Amiralitetet. Reagerar på hans läsning och bemödar mig om att skriva följande svar:


I den nordliga huvudstaden försmäktar en dammig poppel

Genomskinlig urtavla intrasslad i dess lövverk

Och i den mörka grönskan lyser långt ifrån

En fregatt, en akropol – vattnets och himlens broder.

(min översättning)


Magnus Ljunggrens understreckare igår om Mandelstams programdikt ”Amiralitetet” från 1913 är en intelligent och stimulerande läsning – men han har fel på en punkt. Det är inte så att Mandelstam framställer den klassicistiska byggnaden som en dammig poppel. Däremot ser poeten Amiralitetet genom en poppels lövkrona, i perspektiv på avstånd. Och greppet i sig är ju akmeistiskt så det dånar om det. Mandelstam börjar på marken, precis som Ljunggren påpekar i sin inledning, på gatan, i ögonhöjd, för att därefter, genom trädet i vars lövverk byggnadens urtavla syns, upphäva de tre dimensionerna i den avslutande strofen.


Inga-Lina Lindqvist


Får på eftermiddagen ett svar:


Hej Inga-Lina, tack för din kommentar! Trots att du - till skillnad från
mig - är infödd vågar jag påstå att du har fel. Tornspiran liknas av
Mandelstam vid en poppel. Som Nils Åke Nilsson skriver i sin analys av
dikten: "The poem begins, as we have seen, with a description of the
Admiralty, based on a series of 'materialized metaphors'. --- The
surrounding trees and the tower, seen from distance, form a unity and give
an impression of one huge tree." Vänliga hälsningar, Magnus Ljunggren




... och blir arg. Vad har min infödinghet med saken att göra? Jag reagerar som poet. Jag vill förstå hur Mandelstam tänkte, medan Nils Åke Nilsson är en okänd storhet för mig, ett X. Om Amiralitetet är en dammig poppel, varför försmäktar Amiralitetet?


Nej, sista ordet är verkligen inte sagt. Nu ger jag mig ut på jakt efter ryska källor. Och ser i andanom hur jag förvandlas till en litteraturvetenskaplig rättshaverist.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards