Direktlänk till inlägg 22 december 2009

Vurmen för manliga genier

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Men för det första ska man inte använda det som alibi för tio år framöver, och för det andra var serien fokuserad på hennes sexualitet på ett närmast ofrivilligt komiskt sätt. Det manliga geniet är ett genomtröskat tema, utfiskat vatten. Hur såg de kvinnliga geniernas skaparvåndor ut, det vill jag att public service satsar mer på.

 
 
Ingen bild

Helena

22 december 2009 22:45

Å andra sidan, SVT kan gott vänta tills de har bättre budget. Om de ska göra liknande drama som den hemska Selma Lagerlöf satsningen, kan de låta blir. Jag blev så oerhört besviken på skildringen av Selma Lagerlöf. SVT kan vänta med Boye mfl tills de har råda och möjlighet att göra intressanta rättvisa skildringar.

 
maria granberg

maria granberg

22 december 2009 23:51

Jag håller med. Tycker dessutom att filmen om Selma Lagerlöf var riktigt dålig precis av den anledning du nämner.
Det var tråkigt då min dotter har tyckt om när jag läst högt ut Selma Lagerlöfs romaner.
Selma Lagerlöf är en sådan intressant och mångsidig författare, att alla förutsättningar hade funnits att göra en dupare, bättre och intressantare film om henne. Och då i relation till hennes författarskap.

Godjul och gott nytt år förresten

http://alce.bloggagaratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

23 december 2009 14:30

Men är det verkligen en budgetfråga? Lagerlöf-dramat, med tagningar utomlands... kostymerna... gagerna. Nej, det brister snarare på den kreativa sidan. Kvinnor = erotik, män = intellekt. Tyvärr.

 
Ingen bild

Linda L.

25 december 2009 14:12

Men om svt gör ett drama om Selma och ett Ingmar, vad menar du då med vurm för manliga genier? Det är ju faktiskt en man en kvinna eller hur? Även om jag tycker det tjatas alldeles förbannat om gubben Bergman så är han ju den största vi har i Sverige. Dessutom har det väl snackats en massa om hans sexliv också. Äh, det spelar ingen roll, du har ditt sätt att argumentera.

 
Ingen bild

Inga-Lina

28 december 2009 13:09

För varje kvinna går det fem män i SVT:s dramasatsningar. Se där, en vurm:) Och när man då för en gångs skull väljer en kvinna (Selma), så väljer man också att fokusera på hennes sexualitet, inte hennes geni. Ja, det kan hända att Mankell kommer att fokusera på Bergmans kärleksliv helt och hållet, och lämnar hans skaparvåndor därhän. Vi får väl se, när det lider:)

 
regina

regina

30 december 2009 18:11

Jag håller med om att filmen om Selma Lagerlöf var makalöst dålig.
Då ser man hellre filmer som baserar sig på hennes romaner. Dessa filmer kunde visas ofta. Jag längtar efter att få se Jerusalem.
Jag har läst Mirakelkuren av dig, IngaLina och måste säga att jag beundrar den mycket.
Går i terapi själv nu och känner igen en del i min terapeut. Inte bestämt mig för om terapi egentligen är något för mig.
Ha ett riktigt gott nytt år.

http://regni.bloggplatsen.se

 
AnnCharlott

AnnCharlott

31 december 2009 12:48

Det värsta med Selma-dramatiseringen var inte att man fokuserade på hennes sexliv utan att man stoppade in helt påhittade saker som till exempel det bisarra inslaget med utpressningen inför hennes Nobel-tal.

http://bokstavligt.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

31 december 2009 13:14

Så sant som det är sagt, AnnCharlott, det inslaget var riktigt smaklöst, det med.

Regina! Tack för de snälla orden, och ha ett gott nytt år själv! Lycka till med terapin:)

 
Ingen bild

Helena

2 januari 2010 23:19

Läste precis att det är en debatt i Norge, där NRKs juldrama fått kritik för att vara historisk felaktig och där fokus ligger på ett triangeldrama. Mitt intryck är att kritiken påminner om den vi har mot Selma Lagerlöf-dramat. Och det är en svensk manusförfattare. På något sätt verkar tv-bolag ha svårigheter med att se vad tittarna egentligen vill ha. Tittarsiffrorna är väldigt höga trots kritiken. Trist utveckling.

 
Ingen bild

Inga-Lina

5 januari 2010 15:30

Hej Helena! Jo, jag läste om det norska dramat - håller med de upprörda. Om man nu envisas med att skriva om historiska personer - varför hitta på? Om deras liv inte var tillräckligt dramatiskt (för författaren, alltså), ska man inte skriva om det. Man kan ju välja andra ämnen. Nu blir det historiska skalet en ursäkt för att berätta något helt annat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Av Inga-Lina - 16 december 2009 11:55

... förmodligen som den siste kulturjournalisten i Sverige. Vad gäller författarkollegor tror jag det finns fler ståndaktiga där ute i riket. Tuvan som stjälpte lasset blev att Barn- och Ungdomssektionen inom Sveriges Författarförbund lade upp sitt f...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards