Alla inlägg under december 2009

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på länge inget bokprojekt på gång, har liksom försökt torka ut mig för att se vad som händer. Helt och hållet kunde jag inte hålla fingrarna borta från tangentbordet, och skrev en komisk minideckare. Året slutade med en fantastisk uppmuntran i form av resestipendium från Författarfonden och ett tvåårigt konstnärsbidrag från staten. Och det betyder att jag måste börja skriva böcker igen...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Men för det första ska man inte använda det som alibi för tio år framöver, och för det andra var serien fokuserad på hennes sexualitet på ett närmast ofrivilligt komiskt sätt. Det manliga geniet är ett genomtröskat tema, utfiskat vatten. Hur såg de kvinnliga geniernas skaparvåndor ut, det vill jag att public service satsar mer på.

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det.

Av Inga-Lina - 16 december 2009 11:55

... förmodligen som den siste kulturjournalisten i Sverige. Vad gäller författarkollegor tror jag det finns fler ståndaktiga där ute i riket. Tuvan som stjälpte lasset blev att Barn- och Ungdomssektionen inom Sveriges Författarförbund lade upp sitt forum på Facebook, och som styrelsemedlem kände jag att jag måste vara med. Skyller på det.

Av Inga-Lina - 13 december 2009 21:29

Fick beskedet i fredags. Är naturligtvis oerhört lycklig och peppad. Fast formuleringen "författarfonden tilldelas medel för ett år i taget. Åtaganden för kommande år gäller därför under förutsättning att statsmakterna ställer tillräckliga medel till förfogande" låter en aning olycksbådande. Men det ska inte få grumla min glädje just nu. Troligen fick jag bidraget för min verksamhet som kulturjournalist. Men jag tänker använda det till att skriva mina böcker. Båda två.

Av Inga-Lina - 7 december 2009 21:16

Ja, nu har den kommit. Först bläddrade jag i den och fick ångest. Så många böcker. Varför? Och så blev jag uppjagad över att förlaget Ersatz satsar på rysk fantasy, och ska nyöversätta Sergej Lukjanenkos "Nattvakten/Dagvakten" under ny titel, "Nattpatrullen". Det är så stort!!! Alla fyra delarna ska komma ut, även "Skymningspatrullen" och "SIsta patrullen". Jag har tidigare skrivit om Lukjanenko här på bloggen. Hur kommer då den nya satsningen att falla ut? I senaste numret av tidskriften Nya Argus (nr 8/2009) finns en artikel jag skrev om den ryska litteraturens öden och äventyr på svenska. Varför det inte vill sig riktigt. Bland mycket annat tänkte jag följande tanke:


Ryska författare skriver som om hela världen är insatt i och intresserar sig för det mest finstilta i just den ryska historieskrivningen.

 

Detta gäller i hög grad även Lukjanenko. Men jag hoppas ändå. Att nu. Nu slår han igenom i Sverige.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards