Alla inlägg under januari 2008

Av Inga-Lina - 30 januari 2008 22:25

Från början startades denna blogg för att följa skrivprocessen kring uppkomsten av min nya roman. Jag har i princip skrivit den nu. Hur som helst är det bestämt att den ska komma ut under hösten. Och hur det har gått till förstår jag inte riktigt, men nu är det gjort. Det som börjar nu är alltså redigeringsarbetet - och det kan väl vara lika spännande som själva tillkomsten av ett manus. Men frågan är om jag ska fortsätta att skildra den processen i just den här formen? Tål att funderas på! Idag har jag i alla fall tittat på omslagsskisser och skrivit utkast till katalogtext. Känns overkligt... Är det verkligen jag? Som kan komma ut med en bok om året? Jag som förr skrev tunna intellektuella häften med långa mellanrum - ger jag mig på att skriva underhållningsromaner i snabb takt? Till mitt försvar kan jag ju säga att jag har ruvat på de här romanidéerna i tio års tid, skrivit ett misslyckat utkast och samlat hiskeliga mängder material. Som man säger på ryska: det enda här i livet som är gratis är osten i musfällan.


Gratis

Av Inga-Lina - 29 januari 2008 15:25

- Säg att du satsar på en dansgrupp i Tensta, vilket gör att tre ungdomar inte faller in i narkotikamissbruk och brottslighet. Då vet man att tre narkomaner kostar samhället två miljoner kronor om året under 30 år, vilket ger 60 miljoner i intäkt. Jag vill se satsningar i makroperspektiv.

...säger Johan Staël von Holstein i SvD idag på tal om vad han skulle vilja göra som ledamot i Kulturrådet.


Säg att du istället satsar på en cirkusgrupp i Saltsjöbaden, vilket gör att tre ungdomar slipper åka till Stureplan och falla in i missbruk och kriminalitet. Varje våldtäkt kostar samhället X antal miljoner om året. Jag vill också se satsningar i makroperspektiv, men med tydligt klassperspektiv. Låt oss räkna på vad varje dödsmisshandel i City kostar och ge Kungliga Operan i uppdrag att starta antivåldsprojekt. "Tenorer och sopraner på stan" kan vara ett lämpligt arbetsnamn. Dramaten kan starta integrationsprojekt som riktar sig till alla etniska svenskar som bor på Östermalm etc etc


Försök att se världen bortom Tensta, Johan. Var inte så fokuserad på underklassen. Gräv där du står!






Av Inga-Lina - 28 januari 2008 22:07

Veckans bokfemma känns som en inspirerande utmaning och eftersom jag helt plötsligt har flera kvadratmeter lediga i hjärnan ska jag göra mitt bästa!


 The Body som gick på teve igår handlar om att man i Jerusalem hittar liket efter en korsfäst man. Är det Jesus? Som i så fall inte alls har återuppstått? Helt okej rulle med Antonio Banderas. MEN - och det är ett stort men - på vilken bok är den baserad, egentligen? Det finns nämligen en fantastisk bra bok som handlar just om ovanstående, Piers Paul Reads "På tredje dagen" (rekommenderas å det varmaste). Fast filmen är baserad på en annan, i mina ögon sämre bok, Richard Ben Sapirs "The body". Så kan det gå. Alltså: se filmen, läs boken, men läs i så fall rätt bok.



Dolores Claiborne är baserad på en bok med samma titel som är skriven av Stephen King. En av de mer lyckade filmatiseringarna i mitt tycke, med snygga glidningar mellan två olika tidsplan. Och i huvudrollen - Kathy Bates, bara en sådan sak.


Mästaren och Margarita - Bulgakovs klassiker har filmatiserats ett par gånger, men den senaste satsningen är teveserie i tio delar. Den visades på Axess för ett tag sedan men går även att beställa med engelsk text. Ja, vad ska man säga? Min man älskade filmatiseringen, jag var lite mer kinkig, men den är klart sevärd. Det som jag tycker är synd är att skaparna bakom...

                   

...Day watch /Night watch inte gav sig på "Mästaren och Margarita", för min del hade det blivit en ultimat filmatiseringsupplevelse. Men det gjorde de inte. De filmatiserade den ryske SF-författaren Sergej Lukyanenkos böcker. Och det gick faktiskt väldigt bra!


Idioten av Fjodor Dostojevskij i en känslig, begåvad, nästintill fulländad filmatisering, även den som serie i tio delar. För den som älskar kostymdrama, starka känslor, vackra bilder och filosofiskt innehåll. Går som sagt att beställa med engelsk text.


                                                                                       Dolores Claiborne (1995) Poster

Av Inga-Lina - 28 januari 2008 15:34

... och slår en med en käpp i huvudet. Nåja, jag går fortfarande på adrenalin och metatabletter så jag anser mig ändå vara ett geni. Nedgörande kritik tillhör annars det här yrkets små glädjeämnen: när du färdas i din triumfvagn står kritikern och viskar "Memento mori" i ditt öra. Vad hade då den gode doktor Feinstein från "Mirakelkuren"sagt om problemet? Jo, våra motgångar hindrar oss från även större olyckor och i förvissning om detta ska jag gå och proviantera.

Av Inga-Lina - 28 januari 2008 00:31

Jag kan inte tro det. Men jag har skrivit klart. Och mejlat iväg manuset till min redaktör! Jag blev inte klar i november - som jag hoppades och trodde. Jag blev inte klar i december. Men jag blev klar i januari, innan den slog om till februari!

Under tiden jag skrev den här romanen har jag förkovrat mig inom följande ämnen (OBS! utan inbördes ordning):


Kosher-mathållning

Klosterväsende

Franska medeltida sagor

Katarer

Helige Dominikus biografi

Korstågen i Occitanien

Franska kungalängder

Schizofreni

Läkemedelsmissbruk

Chabad-rörelsen

Svenska kyrkans organisation

Rysk fantasy

Susan Howatch

Socialtjänsten

Teater



samt psykologi, medicin och nätmarketing.


De sista femton sidorna skrev jag i morgonrock - först när jag var klar kom jag på att jag hade glömt att ta på mig kläderna. De som känner mig vet också att jag under den här veckan även hunnit undervisa, läsa böcker för kommande recensioner och bråka med alla som råkat komma i min väg.

Jag har lärt mig att min arbetskapacitet är obegränsad, min förmåga att ta till mig bisarra mängder information likaså. Vad ska jag göra imorgon när jag inte längre behöver skriva 20 000 tecken om dagen? Vet inte. Jo, handla. Vi åt upp allt vi hade lagat i måndags. Mååååål!


Arbetskläder

Av Inga-Lina - 26 januari 2008 15:15

Kul bit ur romanen...

Scenen är klostret och husmodern går en liten inspektionsrunda på förmiddagen.


Monica satt i skrubben som tjänstgjorde som en miniexpedition och skrev något på datorn. Förmodligen ännu en av dessa evinnerliga rapporter till socialtjänsten.Hon blev glad åt avbrottet när hon fick syn på mig.

– Jag har saknat dig, sa hon.

Hennes ord var inte avsedda att förebrå mig. Det visste jag.

– Förlåt mig, syster, sa jag. Jag har inte varit fullt närvarande, inte sedan Rebecka kom.

– Gud förlåter, sa Monica. Allt detta är ju en frestelse för mig med. Högmodet kommer ju som ett brev på posten när du som arbetsledare inte är på topp.

Hon reste sig upp och vi gav varandra en kram. Hon satte sig igen. Nu när vi hade bekänt våra synder inför varandra var vi fria igen att ta oss an vardagen. De orden vi skulle säga, de beslut vi skulle fatta skulle vara fria från undermeningar och hemligt agg. Tänk om styrelsesammanträden där ute i den sekulära världen skulle börja med att samtliga ledamöter bekände sina synder inför varandra och gav varandra avlösning! Hur mycket effektivare hade inte styrelsearbetet blivit då! Jag såg framför mig hur Monica och jag reser runt och håller föredrag om detta och tjänar jättemycket pengar, så mycket att vi kanske hinner bygga ut behandlingshemmet på den här sidan av årtiondet. Men de fantasierna var säkert en frestelse, de också.


Av Inga-Lina - 25 januari 2008 16:56

Jag kan inte undanhålla det här stadiet av skrivprocessen. När allt uppenbarar sig. När man drar i en liten tråd - och drar ut den djupa sanningen. När allt visar sig hänga ihop (OBS - utan inbördes ordning)


Ludvig IX, maleri af El Greco (1590-talet)           


















Julius-Huebner_Melusine


Allt hänger ihop! Men hur? Det får ni veta när ni läser Drottningflickan!

Av Inga-Lina - 23 januari 2008 16:49

Jag har bokfemman-abstinens!


Veckans tema är Språk - och väldigt snabbt vill jag fokusera på författare som, i likhet med mig, har bytt språk.


Solja Krapu - från finska till svenska.

Det började så oskyldigt med diskbänken - Makalösa dikter med absolut språkgehör.


Li Li - från kinesiska till svenska.

Ursprunget - bejublad lyrisk återkomst förra året.


Vladimir Nabokov - från ryska till engelska.

Gogol - oumbärlig för alla litteraturälskare


Vladimir Kaminer - från ryska till tyska

Militärmusik - en sort rysk-tysk "Populärmusik från Vittula


Azar Mahloujian - från persiska till svenska

De sönderrivna bilderna/Tillbaka till Iran - gripande och välskriven biografisk skildring








     Ursprunget

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards