Direktlänk till inlägg 18 december 2008

Gästbloggare - Författarcoachen Johanna Wistrand

Av Inga-Lina - 18 december 2008 13:22

Idag hälsar Johanna Wistrand på här hos mig, kvinnan bakom bloggen som innehåller allt en blivande eller för den delen redan verksam författare kan behöva av tips kring skrivandet.  Johanna bloggar även här och är just nu ute på en bloggturné.


Johanna, som ni ser på bilden nedan

Johanna Wistrand, författare till e-boken Skriv boken! Foto: Magnus Gotander

foto: Magnus Gotander


har precis kommit ut med en ny e-bok som heter "Skriv boken!"



Det är en fyra veckors coachning - jag har redan gett bort ett ex i present till en närstående som behöver komma igång med skrivandet.


Vill man köpa boken finns den att beställa HÄR

Om man vill låna boken på E-lib finns den HÄR


Jag har ställt några frågor till Johanna om just "Skriv boken!" och här kommer svaren:


1. Vem ser du framför dig som den typiske läsaren av boken?

Jag ser två läsare framför mig: en välutbildad kvinna runt i åldern 30-45, som kanske har skrivit i arbetet (rapporter, artiklar m m)  men som har tappat lekbiten, som är "duktig" och ställer till det för sig i och med den höga ribban. Hon måste alltid högprestera vilket gör att hon aldrig vågar skriva den där boken hon drömmer om att skriva.  Hon lider innerst inne av dålig självkänsla, hon tror inte att hon duger. Den andra läsaren lider av samma sak, men hon kanske inte är högutbildad och har inte skrivit mycket i livet över huvudtaget, men längtar efter att berätta något i skrift.

2. Boken kändes oerhört peppande - om jag skulle få skrivkramp skulle jag ha nytta av många övningar. Kan du tänka dig att läsaren använder boken som ett skafferi eller finns det en poäng i att följa HELA programmet?


Vad kul att höra detta om peppande och att den kan hjälpa mot skrivkramp, det är ju syftet med den, rakt av. Jag kan tänka mig att läsaren kan bläddra i den här och var, som i ett skafferi, för att få stöd av kompistonen jag försökt få in. Fast man kanske ska läsa den i ett sträck först (utan att man måste göra programmet)  - för att så att säga få tid att bli lite "Kompis", och sen bläddra här och var. Och sedan, när dagen D kommer och man känner sig mogen att ta itu med sitt kall :-), då kan man börja köra programmet från första till sista dagen. Det är ett sätt.
 

3. Vilken respons har du fått på boken hittills?


En kvinna har i mail berättat att hon börjar  skriva på ett nytt sätt och fått ihop till ett råmanus tack var den boken. En man har arbetat med denna och min förra bok parallellt ("Kom igång & skriv!") och säger att han skriver jättemycket nu  och har upptäckt historier inom sig han inte visste fanns. Jag har nyss haft en grupp på distans som kört programmet i boken under en månad,  ) och sagt att de har uttryckt att den varit ett stöd och en uppmuntran, de har blivit bekanta med hur de fungerar som författande människor till  vardags bl a.


4. Boken är utgiven som en e-bok, på cd. Vilka är fördelar med det om man jämför med en tryckt bok?


När någon beställer den kan jag maila den omedelbums. Man kan få tillgång till den omedelbart även via elib (www.elib.se) . Fördelen för mig är att jag slipper stora tryckerikonstnader och en massa distribution per vanlig post. Och jag slipper hålla lager. Nu har jag i och för sig börjat sälja den även nerladdad på CD-skiva. Det beror bl a p att den blir så osynlig om den bara skickas som bifogad fil via e-mail. Något fysisk form ska den ändå ha tycker jag och det får den i och med att den ligger i ett CD-fodral. Fast mitt mål är att så småningom ha alla mina böcker som e-bok, pappersbok och ljudbok.


5. Du ger mycket tips även på andra böcker om skrivande i "Skriv boken!" - jag brukar ofta avråda folk från att läsa sådana (med undantag av Stephen Kings bok som jag snarare uppfattar som en poetik). Kan du säga något om skrivarhandböckernas fördelar?


Jag har två olika listor i boken: Böcker som ger stöttning och inspiration, och böcker som fokuserar på skrivandets hantverk.
Jag tycker  den sistnämnda gruppen är bra att ha när man redan börjat skriva, kanske när man rentav har skrivit ihop hela råmanuset.. Detta för att man inte ska påverkas för mycket i början, för att man ska hitta sin egen ton först och tilliten till sin berättelse.
Sen kan man ta till sig vissa delar av alla råd man får, de som man har nytta av.
Skrivandet är ju ett hantverk och förr eller senare måste man lära sig hur det fugnerar med gestaltning, dialog etc.
Om man börjar med att läsa de här handböckerna  kan de vara hämmande,framför allt för att författarna till dessa böcker har sina egna "ajabaja!" och preferenser. Det kan skapa komplex hos  personer som t ex längtar efter att skriva i en riktigt smaskig kärleksroman i bästa glamourstil, och så säger författaren till skrivarhandboken att sådan litteratur är bara skräp och som Hemingway ska man skriva.....
 

6. Min sista fråga är lite provokativ. Boken "Skriv boken" handlar en hel del om skrivkramp. Du tar upp olika hinder som ska övervinnas, hämningar och rädslor. Och det är frågor som ofta kommer upp även på mina skrivarkurser. Tror du att alla kan övervinna hindren? Finns det ett läge där du skulle råda någon att börja dansa balett istället?

Ha ha dansa balett! Jag får bilder av grym träningsvärk och inflammationer, stukade fötter och sprickor i benen...
Jag tror att en del människor skriver aldrig sina böcker eller noveller, hur mycket de än anlitar författarcoacher och går skrivarkurser. Vid något läge kanske det är lika bra att skärskåda sig själv, fråga sig:  vill jag eller vill jag inte betala det pris som skapandet kostar? Har jag tålamodet? Modet? Lusten? Och har jag något som jag brinner för att berätta? Kort och gott: har jag drivkraften?
Efter tjugfem år kanske det är dags att fråga sig själv  allt detta (jag sätter denn höga tidsgränsen med tanke på mig själv, he he.)


Tack, Johanna!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards