Direktlänk till inlägg 4 maj 2008

Skumt?

Av Inga-Lina - 4 maj 2008 16:16

Köpte för ett par dagar sedan en antologi med krimnoveller. Nåja, köpte och köpte. Fick på köpet, snarare. På Bokia i Kista skänkte de bort den till dem som handlade. Nåväl. Boken visade sig vara en höjdare. Jag läste den ena berättelsen efter den andra, men till slut somnade jag. Vaknade med en färdig novell i huvudet, riktigt fin. Skrev ner den och undrade i mitt stilla sinne vad jag skulle med den till. En typisk restprodukt av en manisk period. Surfade dock in på Monicas blogg idag och hittade detta.

 
 
Eva

Eva

4 maj 2008 18:00

Men! Så underbart att bara vakna med en novell i huvudet och sen kunna skriva ner den. Och sen hitta just den länken.

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Monica

Monica

4 maj 2008 19:44

Jodå, så är det ibland. En gång hittade jag via Inga-Linas blogg till en annan blogg och hörde talas om en Skrivartävling.
Det slutade med att jag hamnade i Sevilla på en skrivarkurs och kom tillbaka från den med förstärkt självförtroende och ett löfte till mig själv att min roman SKA bli en bok om jag så ska ge ut den själv!

Jag ska också försöka knåpa i hop en deckarnovell. Den var inte klar i huvudet när jag vaknade, men föddes ur ett annat skrivprojekt som ligger i byrålådan.
Måste kanske tillägga att en präst är inblandad, vad annars...

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

4 maj 2008 20:11

Ja, minsann:) Det var så du hamnade i Sevilla - hur går det med romanen, Monica? Jag tänker ofta på dig! Kul om du vill vara med i tävlingen - Eva, ska du ansluta dig?

 
Eva

Eva

4 maj 2008 21:16

Blev sugen på det men deckare?! Hm, har aldrig skrivit något i den genren.

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Monica

Monica

4 maj 2008 21:18

Det var faktiskt så, hittade via dig till Författarcoachens blogg och vidare till tävlingen.

Romanen ja, har gått lite hackigt pga livet i övrigt. Försöker att få huset HELT klart först... Och nu har ungarna haft lov. Plus besök av mina föräldrar. Nu ska jag försöka skriva klart det första riktiga utkastet under maj, för att få en print att jobba med. Jag har ett stort behov av att se mina alster på "riktigt papper". Så att jag kan läsa och göra anteckningar i kanten.
Någon som känner igen det?

Har skrivit ca 250 sidor hittills, och vet hur det ska sluta, men det är lite däremellan...

Sedan måste jag få tag i villiga läsare som orkar läsa hela härligheten och ge sina synpunkter... Innan jag skriver färdigt...

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

4 maj 2008 22:31

250 sidor? Det är ju ca 350 boksidor... Du är nog färdig snart:) Jag läser gärna, för resten. Hör av dig när det blir aktuellt! Och ja, en papperskopia är att föredra. Sedan kan man ju använda Vulkan till att trycka upp 1 (en) kopia, så får man se hur det kan se ut i tryck. Man behöver ju inte låta ngn annan se boken om man inte vill.

 
Ingen bild

Inga-Lina

4 maj 2008 22:32

Jo men Eva, jag tror att du kan. Ta bara en välbekant miljö!

 
Monica

Monica

4 maj 2008 23:28

350 sidor? Jag skriver med vilje ganska lite på varje sida. Skulle tro att det ändå rör dig om ca 250 sidor (pocket ca 320 ord per sida).
Det skulle vara jättekul om du ville läsa!
Har du tid?
Jag är också glad om jag hittar läsare som läser delar av romanen. (Har lite dålig erfarenhet av goda vänner som "gärna vill läsa", men som inte har tid.
Jag vet att du är socionom, och min huvudperson är socialsekreterare, så det är extra lockande att låta dig läsa.

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Eva

Eva

4 maj 2008 23:40

Kanske "min" församling :-)

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

5 maj 2008 12:12

Jag utgick från ca 2100 tecken per sida:) Jo, det är så här att i juli har jag ganska gott om tid.

 
Monica

Monica

5 maj 2008 21:52

Tecken? Krångla inte till det ytterligare...

Skämt åsido, får jag "boka in" dig i juli? :)
I så fall skulle jag ha en "deadline", måste vara "färdig" innan juli.
Jag ska förresten beställa Mirakelkuren via Adlibris snart.

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Eva

Eva

6 maj 2008 10:09

Andra manusstopp i oktober. Menas det då att jag kan vänta tills dess med att skicka in mitt bidrag? Men jag kan inte hålla isär detta med deckar- eller kriminalnovell. Jag fick en bild i huvudet igår, ett uppslag men den är ganska äcklig och provocerande. Men värd att jobba på tror jag. Har aldrig skrivit något i denna genre tidigare.

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

6 maj 2008 10:27

Jag har tolkat manusstopp i oktober med att jag kan skicka in bidraget i oktober. Deckarnovell är faktiskt detsamma som krimnovell, så det ska du inte tänka på. Kör hårt!!!

 
Ingen bild

Inga-Lina

6 maj 2008 10:28

Monica, men ta 15 juli som manusstopp. Ska bli kul...

 
Monica

Monica

6 maj 2008 13:23

15 juli var det!

Eva! Om du har frågor om deckarnovellantologin, maila till förlaget, de svarar gärna på frågor.
Apropå begreppet deckare, så är det ruskigt snävt, men jag tror snarare att förlaget menar kriminalnovell. Alltså det måste innehålla något brott.
Själv föredrar jag begreppet spänningsromaner, som är en vidare genre.

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Eva

Eva

6 maj 2008 23:10

Monica: Spänningsroman var ett bra begrepp. Tack!

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Miss Lyckad

Miss Lyckad

7 maj 2008 16:17

Hej du eminenta Författarinna!
Hoppas jag finner dig i god vigör samt med ett brett leende som leker i solen.
Nu är min bok ute och lever ett eget liv. Tänkte att du ville veta...
Schhhhhhhhh.
Kram,
/ Miss Lyckad - En bok till dom som bryr sig! -

http://miss-lyckad.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

7 maj 2008 22:44

Ja, jag vill! Och jag är så glad för din bok!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards