Direktlänk till inlägg 23 april 2009

Hur man än gör eller vänsterns dilemma

Av Inga-Lina - 23 april 2009 17:14

För några veckor sedan recenserade jag det senaste numret av tidskriften Bang och skrev då så här:


Jag bor i en så kallad invandrartät förort och blir förbannad varje dag när jag ser kvinnor med täckta ansikten.

                      Min tolkning är att de hånar allt som den västerländska feminismen uppnått i sin kamp för kvinnors lika rättigheter.

                      Samtidigt sväljer jag min ilska därför att jag inte vill vara rasistisk.

                      Tidskriften Bang vill i sitt senaste nummer ta tag i just det här getingboet av motstridiga impulser. De svenska feministernas internationella engagemang – hur är det, egentligen? Negar Josephi intervjuar den iranska litteraturprofessorn Haideh Daragahi som helt enkelt dödförklarar den svenska kvinnorörelsen som ”inte ser omvärlden”. Paulina de los Reyes synar mediebevakningen av massakern i Gaza och ställer frågan ”vilket slags feminism kan välja att ställa sig utanför antirasismen”? Leila Brännström presenterar Wendy Browns kritik av en cementerande identitetspolitik – vilket intellektuellt lyckopiller!

Plötsligt förstår jag att mina själsliga kval på blåa linjen är ”en paralyserande ängslan över att bli en del av, eller bli förknippad med ’normen’ eller ’makten’” Rädslan för att smutsa ner sig med ett ställningstagande är inte bara min. Den är alla svenska feministers största utmaning.


När Anders Johansson rycker ut till Mohamed Omars försvar i dagens Aftonbladet Kultur är det ett bra exempel just på den "paralyserande rädslan".


Läs för övrigt en intressant sammaställning av Mohamed Omars göranden och låtanden HÄR


 
 
Syltan

Syltan

24 april 2009 10:01

Hua, det är verkligen ett dilemma. Det är en av de där frågorna som jag inte kan svara på hur jag egentligen tycker, för jag vet inte, och jag tycker både si och så... Jag skulle aldrig kunna skriva en avhandling i ämnet, det är då säkert!

http://syltan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

24 april 2009 22:04

Haha, i såna lägen brukar jag citera min svärmor: "Nej, det är inte så lätt!" :)))

 
Laila Labbala

Laila Labbala

24 april 2009 22:25

Inga-Lina. Jag smyger ibland för att jag är så driven av fredstankar. Jag säger saker jag vet, inte existerar, för att jag vill befria någon som verkar vara lyckligt befriad.
Så är det. Åtminstone för min del.

Jo, en sak till. Jag stod jävligt mycket för Halal-tv-tjejerna. Och gör det fortfarande!
Hejdå!
Hälsar

Laila Labbala

http://lailalabbala.wordpress.com

 
Laila Labbala

Laila Labbala

24 april 2009 23:24

Nå, inte är det så lätt som jag drömmer om
att bjuda mina vänner, Jag ber om ursäkt för det.

Jag har läst dina grejer, Inga-Lina,. Dom har varit på mig också.

Vet du, vad som är hemskt. Gällivare, det röda fältet med gruvan. Snart kan SD gå där med flaggan i topp. Min skräck hjälper inte.Tro inte att jag inte vet. Jag vet. Inga-Lina. Jag vet!

http://lailalabbala.wordpress.com

 
Laila Labbala

Laila Labbala

25 april 2009 00:11

Jag ser inte som dig. Vi ser olika. Jag är inte så skadad i min fågelvinge som du är. Men jag njuter av att läsa dina ord, inom litteraturen och annat.

Läser just nu din påhittiga bok om påhittade föremål och sådant. Har fler böcker av dig hemma att ta vid med!

Kanske är jag knäpp men jag börjar skratta hysteriskt ibland. Hrrejävlar, tänk om man skrattar och skribenten inte har humor själv.Hur ska man då gå tillväga för att be om ursäkt, Inga-Lina?

Jo, jag vet! Det där om SD. Jag vet.Jag jobbar allt vad brasan och byxorna håller för att påverka

att inte

att inte
aldrig
rösta på SD!


Du, tjejen, jag ska köpa spikmatta imorgon.!
Jag tror på den grejen. Shaktimatta ska jag ha. Ska jag unna mig!

hälsningar Labbala

http://lailalabbala.wordpress.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

26 april 2009 14:19

Just det, SD får ALDRIG komma in i riksdagen! Och om Sverige går med i NATO kommer jag att emigrera.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards