Direktlänk till inlägg 28 februari 2009

En bok ihop?

Av Inga-Lina - 28 februari 2009 13:52

Liza Marklund skriver enligt vad hon sa på Skavlan igår en bok ihop med James Patterson. Jag begriper inte att hon vågar, med tanke på vad som hände när hon skrev en bok ihop med pseudonymen Mia Eriksson. Att skriva är en så känslig och personlig process att det lätt kan bli pannkaka med för många kockar i soppan. (Den sista meningen skrev jag ihop med Refaat El-Sayeds astralkropp).

RefaatelSayed_Maja-Suslin_2.jpg















foto: Maja Muslin

Mannen bakom uttrycket "Här ligger en gravad hund"


Fast det känns ändå att jag skriver min pågående roman ihop med min moster. Hon är en gudabenådad redaktör, visade det sig. Och så förser hon mig dagligen med tidstypiska detaljer från det sovjetiska 1950-talet och en massa fina scener som jag kan lägga in. Idag fick jag lära mig att man inte eldade med kol utan med ved, så nu ska jag skriva om ett stycke.

Det rätta virket


 
 
ylva

ylva

1 mars 2009 08:45

Hej babe!
Några som i skriver ihop med stor fram gång är Emma Wall, jo, de är flera, Emma Vall är psuedonym för Annika Wennström, Eva Swedenmark och Maria Herngren.

http://www.ylvawallin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

1 mars 2009 17:11

Ja, det har du helt rätt i! Egentligen skriver man aldrig helt själv (se ovanstående moster) men det är sällsynt att man verkligen delar på upphovsrätten i den skönlitterära bokvärlden. I musikvärlden är det ju vanligt att man är flera författare till en låttext.

 
Ingen bild

Lena

1 mars 2009 22:45

Att skriva är underbart men kan vara ensamt. Det är förståligt att man vill jobba med andra, precis som man samarbetar inom andra yrken. Med rätt person kan det bli till underverk. Men väljer man fel, kan resultatet bli något annat. Men det hindrar ju inte att man kan välja rätt nästa gång!

 
Ingen bild

Inga-Lina

2 mars 2009 00:01

Hej Lena! Klart man ska vara optimistisk och förhoppningsfull:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards