Direktlänk till inlägg 27 januari 2009

Nytt för vem?

Av Inga-Lina - 27 januari 2009 13:28

Förintelsedagen idag - inte mycket att fira, men kanske en del att uppmärksamma. Nu visar det sig att nazisternas mord på civila i öst inte liknade dem i väst, och att detta faktum inte är allmängods utan något nytt.


Offren skottades ner i omärkta massgravar. Under Sovjettiden frågade ingen mera efter dem, men de finns ju där än, och människor minns.

Lars Linder, DN Kultur, 27/1-09


Men Lars Linder, varifrån har du fått detta? Under Sovjettiden gick jag i grundskolan där, och nazisternas dåd på sovjetisk mark visste vi allt om. Genom skolan ordnades minnesdagar och studieresor. Runt omkring mig fanns släktingar som berättade. Och för den läskunninge skrev Jevtusjenko sin berömda dikt "Babij Jar", som just handlar om Ukraina. På mammas sida är min släkt judisk - de som inte evakuerades eller gick med i Röda armén sköts av nazisterna på plats. På pappas sida är min släkt vitrysk/belarusk. Pappas familj kidnappades och fördes bort, krigets slut mötte han som slavarbetare i Österrike. Mer om hans öde kan man läsa i min bok "Avdelnigen för påhittade föremål".


Jag blir bara så trött när Sovjet automatiskt ska få skulden för allt möjligt och omöjligt. Det som utmärkte sovjetisk propaganda var att man inte betonade likvideringen av just judar, utan var noga med att ryssar, vitryssar, kommunister och partizaner strök med. Men att lägga accenter är inte detsamma som att förtiga.


Förresten. Läs den alldeles utmärkta boken "Gärningsmän" av Harald Welzer som jag recenserade i Aftonbladet. Och begrunda igen att absolut ingenting är nytt under solen.

 
 
Ingen bild

Chasaback

7 februari 2009 16:51

Vi ältar fortfarande "the holocoust". Ältar är rätta ordet, för vi använder inte kunskapen av en av de vidrigaste händelserna i modern historia till ngt lärorikt, annat än "var snäll mot judar". Att vi har ett annat holocoust som pågår mitt framför näsan på oss, Judarnas utrotning av Palestiner, är vi totalt likgiltiga för. Att Judarna började bombterror 1935 på Palestinska bussar tyds med att Palestinerna uppfann våldet. Hur länge ska vår skam att vi var tysta då, låta oss vara tysta för händelser som Deir Yassim? (www.deiryassim.org)

 
Ingen bild

Inga-Lina

7 februari 2009 18:31

Var inte tyst!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards