Direktlänk till inlägg 7 januari 2009

Sagan om Job, del tre

Av Inga-Lina - 7 januari 2009 16:29

Job stod på sig: Jag kan visst säga vad jag känner

Till Gud, för Gud är min bästa vän. Och med sin vän

Kan man tala öppet om allt.

 

Vad ingen av dem kunde se var att Gud själv stod i kapprummet.

Gud lyssnade noga på all som hade sagts. Gud böjde sig ner

Mot Jobs kompisar och viskade i deras öra:

 

Säg inte emot Job, försök inte bevisa för honom att han har fel.

Var inte oroliga för att jag ska ta illa vid mig.

Nu behöver Job er hjälp och er tröst, nu när han har blivit av med sitt hem.

Hjälp honom, dela med er av era leksaker, så ska jag ta hand om resten.

Och barnen reste sig upp, och kramade Job, och de gick iväg för att hjälpas åt.

 

När Job, Jobs föräldrar och Jobs kompisar

Hade gått iväg för att hjälpas åt med att ställa i ordning

Efter branden, satt Gud kvar och tänkte:

Hade Job rätt att kräva mig på en ursäkt?

Kan jag, Gud, som har ordnat hela världen

Och som bestämmer över allt, kan jag göra fel?

Har det någonsin hänt att jag ångrat mig?



fortsättning följer...

   
 
Eva

Eva

7 januari 2009 23:03

Det här var riktigt intressant att läsa. Hur har du jobbat fram dina texter? I samtal med andra? Jag skriver just nu hemtenta, där ska jag analysera Torgny Lindgrens novell om Lot och hans hustru. Har du läst den? Jag blir fastnande i många symboler som jag inte riktigt kan greppa. Men spännande är det.

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

inga-lina

8 januari 2009 10:32

Vad roligt att du gillar det! Ja, jag har ju alltid min man att prata med, tack och lov:) Tyvärr har jag inte läst Lindgrens novell, men du kan alltid höra av dig, så hjälps vi åt med symbolerna, kanske?

 
Eva

Eva

9 januari 2009 19:46

Jag mejlar dig novellen, så få vi se vad du hittar i den. Jag har i stort sett gjort klart min analys, vore kul att höra vad du säger.

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

9 januari 2009 19:55

Vad kul! Hörs!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards