Alla inlägg den 22 september 2008

Av Inga-Lina - 22 september 2008 22:54

Den kommer snart! Vad? Jo, boken Påtår! En bok om kyrkkaffe - bullar, böner och berättelser. Innehåller skrönor och recept. Jag har ju tidigare skrivit här på bloggen om mitt hejdlösa fikande - och jag medverkar i "Påtår" med en text som handlar om kyrkaffets teologiska dimensioner. 


 Produktbild

Kyrkkaffet är på många sätt kyrkans själ, på samma sätt som psalmsången, som den folkliga tonen i förkunnelsen, som barnhörnan i kyrkorummet.

© Inga-Lina Linqvist och Libris

Av Inga-Lina - 22 september 2008 11:26

I förmiddags ringde telefonen - det var ett brittiskt riktnummer, och jag undrade lite varför min son ringde mig så tidigt; så här dags brukar han sitta på jobbet. Lyfter luren - en okänd mansröst! Hjärtat hann åka ett varv ner till hälarna och tillbaka. Men det var Staffan Skott! Den kände Tjechov-översättaren, skribent i DN och gift med Maria Nikolajeva, som ju fått professur i Cambrige nyligen. Han hade läst min artikel på Aftonbladet Kultur, den om Tjechov, och ringde för att tala om att han tyckte om den! Man måste översätta mer av denna fantastiska författare. Han är ju som livet självt. "Men visst heter hon Varja, inte Sonja", skrockade Skott i luren, "hon som Lopachin lät bli att fria till". Skamsen medgav jag att det blev visst lite fel där på slutet. "Jag ska genast mejla redaktionen", sa jag, "och be dem att föra in en rättelse". "Låt bli", sa han, "det är nog bara jag i hela Sverige som kan se att det är fel, och så alla de skådespelerskorna som spelat Varja genom tiderna".


Nåväl. Jag mejlade redaktionen. Och nu vill jag be skådespelerskorna om ursäkt.


Odile Nunes

Odil Nunes, Varja 1994

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards