Direktlänk till inlägg 18 september 2008

Nära-döden upplevelse?

Av Inga-Lina - 18 september 2008 12:53

Ja, det skulle man kunna kalla det när man blir väckt av katten i gryningen och ser morgontidningen på hallgolvet. Plockar upp den och slår upp kulturdelen - och ser där en recension av min senaste roman. Att bli så grundligt sågad innan man ens ätit frukost kan knäcka den mest härdade. Hur hanterar man något sådant då? Gråter en skvätt, förstås. Hotar (vem, kan man undra?) med att sluta skriva. Klär på sig och gör omelett, går till jobbet och köper en annan tidning på vägen. Okej, jag ska kanske inte misströsta helt och hållet... Resten av dagen odlar jag min paranoja. Svenskan har balanserad kritik och seriösa invändningar. Men har recensenten i DN något emot mig personligen? Fanns det verkligen inget gott att säga om boken? Inte ens en liten liten pluttegrej? Så där mal det på. Ett tag. Att vara författare kräver nerver av stål.


Författarnerver


Allvarligt talat frestar den här upplevelsen på. Utmaningen är att hitta tillbaka till skrivbordet. Hur går jag vidare? Mitt problem är inte så mycket taskiga recensioner som min "tvåboksförbannelse". Jag har skrivit två diktsamlingar, två jag-berättelser, två barnböcker, två romaner... Om jag inte bryter den här förbannelsen kommer jag att ångra mig på min dödsbädd. Och att ångra sig på dödsbädden är faktiskt det dummaste man kan göra.

 
 
Ingen bild

Gunilla

18 september 2008 20:16

Courage Inga-lina, courage! Och så bråttom tillbaka till skrivbordet har du inte. Det finns de som blir refuserade också. En recensent är en recensent är en recensent En röst vad är det och om det blir två eller tre böcker spelar förresten inte heller någon roll. Det enda som räknas är din sannhet. Jag är mycket nyfiken på Drottningflickan.

 
Ingen bild

Inga-Lina

18 september 2008 21:00

Tack! Dina ord värmer så mycket! Jag vet att jag ska gnälla lagom:) Jag skickar boken till dig imorgon, ok? Saknar dig!

 
Monica

Monica

19 september 2008 09:43

Jag blir bara ännu mer intresserad av att läsa boken!

http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
maria granberg

maria granberg

19 september 2008 10:55

Om jag inte minns fel så fick Mirakelkuren mycket blandad kritik.
Det verkade vara en bok som rescensenterna antingen tyckte mycket om eller inte kunde med alls.
Det visar att du inte är någon mesig författare som skriver för att göra alla till lags.
Jag är också mycket nyfiken på Drottningflickan. Eftersom jag är på bokmässan så söker jag upp din monter och köper den där.

http://www.alce.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

19 september 2008 14:20

Tack, Monica och Maria! Dagens recension i Aftonbladet (kolla kultursidan) bekräftar ju också för mig att jag är på rätt spår:) Maria, kom till Skrivarakademins monter, så får du boken av mig. Kram!

 
Ingen bild

Monica

19 september 2008 14:26

Vad jag minns gillade Maria Kuchen också Mirakelkuren.
Hennes recension visar att hon verkar ha fattat...
"Ludvig är exempelvis tillbaka i jagform, hopplösare, sexigare och mer synsk än någonsin".
Nåja.
Jag blir ännu mer nyfiken!

 
Ingen bild

Inga-Lina

19 september 2008 15:54

Ja, just den formuleringen är så himla härlig!!!

 
Eva

Eva

19 september 2008 18:20

Nu har ju jag läst boken och utifrån dessa recensioner är det Maria K jag kan känna igen mig i. "Pang-på-rödbetan-språket", det tilltalar mig. Jag gillar boken, det är en sån bok som man har svårt att göra paus ifrån. En sån bok är en bra bok. Så det så!

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

19 september 2008 19:41

Tack, Eva, för den första läsarrecensionen! Och jag undrar så vad Jämtlandstösen kommer att tycka den här gången... om hon orkar läsa... Hälsa henne!

 
Eva

Eva

19 september 2008 20:12

Ska göra det. Men, vad tyckte hon om Mirakelkuren?

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

19 september 2008 20:27

Jag minns inte exakt ordalydelsen, men det gick ut på att det var lite rumphugget. Vilket jag kan hålla med om; Drottningflickan är lite bättre i det avseendet.

 
Ingen bild

maria granberg

23 september 2008 13:22

Kort tips om lördagen på bokmässan.
Anna Wahlgren kommer att vara i författarförbundets monter lördag 14 till 14.30 Prata om barn som kärlekens gåva.

 
Ingen bild

Inga-Lina

23 september 2008 17:39

Tack för tipset Maria!

 
Helene

Helene

23 september 2008 22:02

Modiga du! Att du törs diskutera dina recensioner här på nätet. Jag är så j-a typisk svensk. Tvagar mig i jante även när det går bra, man vet ju aldrig! Kramar och hejarop till vi ses i G-borg Helene

http://www.heleneradberg.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

24 september 2008 15:22

Tack Helene! Men jag har nämligen kommit på att jag genom åren fått fantastiska recensioner - utan att mitt liv blev vare sig sämre eller bättre av det. Och livet förblir densamma även efter en toksågning. Därav denna till synes upphöjda lugn:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards