Alla inlägg den 31 juli 2008

Av Inga-Lina - 31 juli 2008 12:34


Malin är framme vid bokstaven S, och jag är med blan de sista... men de sista skola bliva de första etc, etc


Författare på S som jag skulle vilja uppmärksamma är Göran Sahlberg, vars roman "När tiden tog slut" är en riktig pärla. Jag är bara så bekymrad att den går en massa läsare förbi, så jag tipsar om den överallt.


Bok på S - jo, det är "Skönhetsmyten" av Naomi Wolf. En klassiker i feministlitteraturen, ett oumbärligt redskap för analys och självreflexion. Jag använder den som peppning, vitaminpiller och adrenalinhöjare. Finns antikvariskt eller på bibliotek.


Karaktär på S ... hm, vem kan det vara? De enda som av olika arbetsrelaterade skäl snurrar i min hjärna är Siegfried, Siegmund och Sieglinde från Nibelungenringen, som faktiskt är baserad på en medeltida berättelse, Nibelungensången.

Av Inga-Lina - 31 juli 2008 12:02

Kanske att det var länge sedan Petra lade ut boktrean, men att jag först nu har satt mig ner med den. Ämnet är inte så lätt: de mest överskattade böckerna. Vilka är de? Jag har en tendens att älska de böcker jag ändå läser. Jag försöker alltid se det bästa i dem, för om jag föraktar det jag läser sjunker ju min självkänsla. Alltså svämmar jag över av kärlek och låter bli att läsa sådant som jag misstänker är dåligt. Jag håller på mig helt enkelt, avvaktar hellre än att kasta mig in i en obetänkt kärleksaffär. Med detta sagt:


Susanne Alakoskis Svinalängorna blev en besvikelse. Jag ville tycka om boken, jag gillar genren men boken kändes fullständigt tom. Den väckte inga känslor alls hos mig, tyvärr, och jag vet än idag inte vad det var som hände.

  

The secret - Hemligheten av Byrne Rhonda är en sådan där irriterande såpbubbla som lovar runt och håller tunt. Noll innehåll, max marknadsföring, gammal skåpmat i ny förpackning.


Dan Browns Da Vinci koden var ju rafflande uppbyggd och så, men jag har märkt att många människor tar allt som står i boken väldigt bokstavligt och därför hamnar den på denna lista. Hallå, vakna! Unken kvinnosyn är inget att hylla.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards