Alla inlägg den 17 juli 2008

Av Inga-Lina - 17 juli 2008 14:45

Petras lästrio ligger ju väl i linje med vad jag jobbat med under våren - jag var ju tidskriftskrönikör i OBS i P1 och gissa vad upplyst jag var när jag var klar efter att ha betat av patientföreningarnas, myndigheternas och fackföreningarnas tidskrifter, för att inte tala om populärvetenskap och veckopress. Men vad läser jag av pur lust?


På nätet läser jag gärna den ryska veckotidningen Ogoniok, en sorts rysk motsvarighet till Life.


Amelia köper jag rätt ofta, mest för Bengt Ohlssons läsarspalts skull.


Och så prenumererar jag på Språktidningen, förstås. Vansinnigt rolig läsning.






Av Inga-Lina - 17 juli 2008 13:43

Minsann och dar, nu får jag väl skärpa mig och återuppta min favorithobby: bokreflektioner. Malins A till Ö och Petras boktrio - fantastiska katalysatorer bägge två.



Malins A till Ö har den här veckan bokstaven B att utgå ifrån.


Författare på B måste ju bli Joseph Brodsky. Även om jag på sistone kommit fram till att författare och poet är två olika yrken med olika befattningsbeskrivningar, och lyrik är ett annat land med helt andra lagar än prosa.


En sångare förbereder rapporter.

En annan föder lågmäld klagan.

Den tredje vet: han är en enkel taltratt

och det är han som plockar samklangens alla blommor.

Josef Brodsky, ”Till en kvinnlig poet”, 1965 (min övers)



Bok på B kan ju till exempel Dostojevskijs Bröderna Karamazov vara.  En deckare i historisk miljö, märkligt nog fungerar den fortfarande trots att ett enkelt blodprov hade kunnat avgöra romanens hela moraliska och intrigmässiga dilemma.


Karaktär på B är, förstås, kusin Bette, den diaboliska huvudpersonen i en av Balzacs sista romaner. Finns, upptäckte jag nu när jag letade efter länkar, även som film, med Geraldine Chaplin och Jessica Lange i rollerna.



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards