Direktlänk till inlägg 24 mars 2008

Sista bokfemman - Vecka 13. Böcker skrivna av folk jag känner

Av Inga-Lina - 24 mars 2008 14:06

Ja, tretton är kanske ett olycksnummer, men det gamla goda ersätts ju alltid av något nytt gott. Min sista bokfemman tillägnar jag mina kära vänner och kollegor som är aktuella med nya böcker.


Sören Bondeson, Till natten lokalt snöfall

En kriminalhistoria? Ja, kanske. Men lika väl en psykologisk roman om vår samtid. Senast jag pratade med Sören sa han att han ville skriva "en europeisk roman" och det tycker jag verkligen en träffande beskrivning på denna underbara berättelse som knyter ihop nutid och dåtid, stad och land.


Jenny Lexhed, Det räcker inte med kärlek

Den starka skildringen av en kvinnas kamp för sin autistiska son, för sin familj och sin sanning har precis kommit ut och fått enorm uppmärksamhet i media, till min stora stolthet och glädje. En berättelse som gav mig styrka när jag läste den och när jag själv gick igenom en kris. Läs mer på Jennys hemsida.


Anders Nyqvist, Hatet

Den kritikerrosade romanen om en pojkes uppväxt i ett alkoholisthem har precis kommit ut i pocket, och jag hoppas att många köper och läser den. Mer skoningslöst och naket har det sällan skrivits om helvetet som hundratusentals svenskar har erfarenhet av. Anders har ett språk som glöder.


Kristian Lundberg, Grymhetens stad

Fjärde delen i en serie mycket speciella deckare. Malmö. Regn. Förtvivlan. Nåd. Kristian är känd för sitt makalösa skimrande språk, som suger  tag i läsaren och aldrig släpper taget. Jag känner personligen många som kan bli höga av att läsa honom. Prova - beroendeframkallande OCH upprättande.


Jenny Tunedal, Kapitel ett

En alldeles färsk diktsamling av en kollega på Aftonbladet. Kritikerna är saliga och jag väntar med spänning på att mitt exemplar ska anlända med posten. Temat för boken är ensamhet och mer kan man läsa i denna mycket tänkvärda intervju.


Till natten lokalt snöfall Bokomslag: Det räcker inte med kärlek        

 
 
Helene Rådberg

Helene Rådberg

24 mars 2008 19:13

Inga-Lina, vi måste träffas och prata böcker och vad f-n som helst! Din blogg är så stimulerande! Tack för det! Häruppe där jag är/bor, är det nästan vildmark! När jag går i skogen är mina tankar koncentrerade på om björnen har vaknat eller inte! Kanske är det precis vad Kristian Lundberg skriver om när han skriver om Malmö? Björnen sover inte längre! I varje fall är den inte varlig.../ Helene

http://www.helenerådberg.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

24 mars 2008 23:42

Ja!!! Kom till Stockholm snart! Jag väntar!

 
maria granberg

maria granberg

26 mars 2008 20:14

Läste en intervju i Amelia med Jenny Lexhed.
Boken verkar väldigt intressant. Tänker absolut läsa den.

http://www.alce.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

26 mars 2008 22:45

Oj, har den varit med i Amelia också? Tack för tipset. Jo, det skulle vara intressant att höra dina synpunkter. Hur går det med skrivandet annars?

 
Ingen bild

maria granberg

28 mars 2008 10:46

Ja den var med i senastenumret av Amelia.
Mitt eget skrivande, jag håller på men har lite tidsbrist just nu, jobbar 100 procent som behandlingsassistent också och så ska man ju hinna med en massa praktiskt när man har barn också.
Försöker skriva en lättläst rysare för LL-förlaget just nu.
Min senaste bok Din syster Elina är i allfall med i bokjuryn(en tävling där barn o unga röstar fram 2007 års bästa böcker)

 
Ingen bild

Inga-Lina

28 mars 2008 18:51

Grattis till att du är med i bokjuryn, jag känner till den och det är ju en hedersbetygelse att vara med! Lättläst rysare låter som en toppengrej - men det är svårt att skriva om man ska jobba heltid. Tänker på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards