Alla inlägg den 26 januari 2008

Av Inga-Lina - 26 januari 2008 15:15

Kul bit ur romanen...

Scenen är klostret och husmodern går en liten inspektionsrunda på förmiddagen.


Monica satt i skrubben som tjänstgjorde som en miniexpedition och skrev något på datorn. Förmodligen ännu en av dessa evinnerliga rapporter till socialtjänsten.Hon blev glad åt avbrottet när hon fick syn på mig.

– Jag har saknat dig, sa hon.

Hennes ord var inte avsedda att förebrå mig. Det visste jag.

– Förlåt mig, syster, sa jag. Jag har inte varit fullt närvarande, inte sedan Rebecka kom.

– Gud förlåter, sa Monica. Allt detta är ju en frestelse för mig med. Högmodet kommer ju som ett brev på posten när du som arbetsledare inte är på topp.

Hon reste sig upp och vi gav varandra en kram. Hon satte sig igen. Nu när vi hade bekänt våra synder inför varandra var vi fria igen att ta oss an vardagen. De orden vi skulle säga, de beslut vi skulle fatta skulle vara fria från undermeningar och hemligt agg. Tänk om styrelsesammanträden där ute i den sekulära världen skulle börja med att samtliga ledamöter bekände sina synder inför varandra och gav varandra avlösning! Hur mycket effektivare hade inte styrelsearbetet blivit då! Jag såg framför mig hur Monica och jag reser runt och håller föredrag om detta och tjänar jättemycket pengar, så mycket att vi kanske hinner bygga ut behandlingshemmet på den här sidan av årtiondet. Men de fantasierna var säkert en frestelse, de också.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards